Sorbijijs maken van fruit uit de diepvriezer

Eindelijk lijkt het dan echt lente te worden. Dus, tijd voor ijs.

Sorbetmakers met bevroren fruit?
Twee jaar geleden heb ik voor het eerst die sorbetmakers met bevroren fruit op de markt gezien: apparaten waarmee je van bevroren fruit romig ijs kunt maken.

Het lijkt mij zo lekker en gezond.
Ik eet graag zacht zomerfruit en ik eet graag ijs. Om die twee werelden te combineren zonder toegevoegde suikers, leek me echt heerlijk.


Sorbetijs met de keukenmachine?
Maar waarom heb je eigenlijk zo’n Yonanas in huis? Want je kan ook sorbetijs maken van bevroren fruit in een keukenmachine. Dat had ik ook gelezen en omdat ik niet meteen weer een extra apparaat in mijn keuken wilde heb ik dat eerst gaan proberen.


En dat was een hoop gedoe.

Je kan alleen plakjes bevroren banaan of kleine stukjes fruit in de keukenmachine doen, want anders gaan de stukken door de keukenmachine vliegen. Maar het invriezen van plakjes banaan kost weer heeeeeel veeeeeeeeeeel ruimte in je vriezen. (als je ze op elkaar legt dan plakken ze aan elkaar).
Van hele bevroren banaan of grote stukken fruit kun je ijs maken met de keukenmachine als je eerst de banaan eerst raspt en daarna door de snijders van de keukenmachine haalt. 

 
O ja, ik heb geen gewone ijsmachine in huis. Dus daar kan ik de Yonanas niet mee vergelijken.

Alleen bananen in de Yonanas?
De Yonanas is een sorbetmaker waarin je hele ingevroren bananen plus ander ingevroren fruit doet. Vervolgens krijg je romig ijs met de consistentie van softijs.


In het bijgeleverde receptenboekje staan allemaal heerlijke recepten, maar het viel mij meteen op dat in alle  recepten banaan wordt gebruikt.

Nu hou ik mij vaak niet aan recepten, dus ik heb ook ijs gemaakt met alleen aardbeien. Dan krijg je mooi zacht sorbetijs.


Voor romig softijs heb je die banaan wel nodig. Of een andere vette vrucht zoals mango.

De Yonanas heeft voor mij een groot nadeel: er blijft een heleboel ijs achter in de machine. Minimaal een halve portie. Deze kun je er wel makkelijk uitschrapen nadat je de machine uit elkaar haalt, maar toch.

Tip: Eenmaal gemaakt ijs, kun je opnieuw invriezen. Na 5 minuutjes ontdooien is het weer heerlijk romig.



Kommentare